Skip to main content

Tag menu

  • Koncerter
  • Musikdramatik
  • Site-responsive
  • Via Artis Konsort
  • English
  • Dansk

User account menu

  • Log in
BALLHAUS
Et virtuelt musikfælleskab
  • Aktiviteter
    • Live
    • Online
    • Det Virtuelle Musikfælleskab
  • Blog
  • Kalender
  • Media
    • Video
    • Fotos o.a.
    • Audio
    • Video Playlist
  • Om
    • Formål
    • Fælleskabet
    • Bestyrelsen
  • Støtter
  • Kontakt os

Breadcrumb

  1. Forside
  2. Via Artis - Via Feminae, online program

Via Artis - Via Feminae, online program

Koncerter
March 30, 2025
Profile picture for user admin1929
Af admin1929 den
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print
Mestiza with a guitar - Via Artis Konsort
Johanna Senfter - Via Artis Konsort
Christina Holm - Via Artis Konsort
Tekla Wandall - Via Artis Konsort
Hildegard von Bingen - Via Artis Konsort

Online program til koncerten 'Via Artis - Via Feminae' med undertitlen 'Kvinders spor i musikken'

- Baggrund -

Mange af os er vokset op med ideen om, at musikhistoriens genier er mænd. Mange ser det derfor også som en naturlig ting, at det klassiske repertoire overvejende består af værker, der er komponeret af mænd.

Vi har også lært, at de få kvinder, der op igennem historien insisterede på at komponere, aldrig fik et ben til jorden i en mandsdomineret musikverden. Det er derfor, i følge denne generelle idé, at vi sjældent hører klassiske værker skrevet af kvinder.

Men den idé er ikke i overensstemmelse med sandheden; Hvis vi graver dybere ind i musikhistorien, fra Middelalder til vore dage, finder vi et stort antal kvinder, der faktisk var anerkendte som komponister i deres samtid.

Så hvad gik der galt, for at vi i 2020'erne ender op i en situation, hvor det er nødvendigt at insistere på kønskvotering i et moderne koncertrepertoire? Og er det en patriarkalsk forvaltning af kulturlivet, der er den hele årsag?

Via Artis Konsort tager i programmet Via Artis – Via Feminae publikum med på en musikalsk rejse op gennem historien. Vi ser på det aftryk, en række kvinder satte i deres samtid og eftertiden, fra Middelalderens Hildegard von Bingen og Renæssancens Francesca Caccini op til det 20. århundredes kendte og ukendte komponister som Johanna Senfter og Tekla Griebel Wandall. Det er ny musik for de fleste koncertgængere men skønne værker, der allerede beviste sit værd i samtiden.

Musikken sættes ind i tidens kontekst ved hjælp af små anekdoter og tidsbilleder i form af digte og breve, skrevet til og af komponisterne selv.

- Program -

Ave Generosa (1150), Hildegard von Bingen

Hildegard von Bingen (1098-1179) var en tysk abbedisse, læge, komponist og forfatter, hvis visioner og skrifter gjorde hende til en af middelalderens mest indflydelsesrige kvinder. Hun blev helgenkåret i 2012 og betragtes som en kirkelærer. Hendes musik er himmelsk inspireret, og "Ave Generosa" – skrevet omkring 1150-1170 – er en smuk hyldest til Jomfru Maria. I denne koncert fremføres værket af Via Artis med Xalumó (en tidlig form for klarinet) og vokal.

Préludium & Air: Ne peut-on vivre (1715), Élisabeth Jacquet de La Guerre

Élisabeth Jacquet de La Guerre (1665-1729) var en fransk barokkomponist og cembalist, kendt som en af de første kvinder til at udgive operaer og kammermusik. Som vidunderbarn ved Ludvig XIV’s hof udviklede hun en imponerende karriere. "Ne peut-on vivre" fra Cantates Françoises (ca. 1715) skildrer kærlighedens smerte, længsel og håb – en bevægende fortælling sat i en elegant barokmusikalsk ramme.

Nani Nani, traditionel sefardisk vuggevise

"Nani Nani" er en traditionel sefardisk vuggevise sunget på ladino, en tidlig spansk dialekt. Vuggevisen er gået i arv blandt de sefardiske jøder, der blev fordrevet fra Spanien i 1492, og kombinerer spanske, arabiske og osmanniske musikalske elementer. I modsætning til mange vuggeviser rummer den en dyb melankolsk tone, hvor en mor synger til sit barn, og samtidig giver udtryk for sin egen smerte – ofte forbundet med ulykkelig kærlighed eller et uønsket ægteskab.

Chi desia di saper (1618), Francesca Caccini / M. Buonarotti

Francesca Caccini (1587–1641) var en italiensk barokkomponist, sanger og lutenist ved Medici-hoffet. Hun skrev La liberazione di Ruggiero (1625), den første kendte opera komponeret af en kvinde. Hendes musik balancerer mellem monodi, virtuos sangstil og følelsesmæssigt rige melodier. "Chi desia di saper" reflekterer over kærlighedens gådefulde natur og understreger dens uforudsigelighed og kraft gennem en smuk, poetisk tekst og en melodisk linje, der fremhæver ordenes emotionelle dybde.

A Salvo (2023), Christina Majbom Jelling Holm

Christina Majbom Jelling Holm er en dansk mezzosopran og komponist, kendt for sin minimalistiske og konceptuelle stil. Hun eksperimenterer med usædvanlige instrumentkonstellationer og integrerer vokalen som en del af ensemblet snarere end som solist. A Salvo er en personlig hyldest til hendes søster og svoger, der hjalp hende gennem en svær tid. I denne koncert optræder Holm både som komponist, sanger og percussionist.

Sarabande (1950), Johanna Senfter

Johanna Senfter (1879–1961) var en tysk komponist og elev af Max Reger. Hendes omfattende værkproduktion omfatter symfonier, kammermusik og klaverstykker, hvor hun forener senromantikkens følelsesmæssige dybde med komplekse harmonier inspireret af Bach og Reger. "Sarabande" er anden sats i Kleines, leichtes Trio (op. 134), komponeret omkring 1950. Stykket, inspireret af barokkens dansesatser, udstråler en rolig og reflekterende karakter.

In amor chi vuol ardir (1700), Antonia Bembo / Aurelia Fedili

Antonia Bembo (ca. 1640–1720) var en italiensk barokkomponist og sanger. Hun studerede hos Francesco Cavalli og forlod senere sin mand for at søge støtte hos Ludvig XIV i Frankrig. Hendes musik forener italiensk ekspressivitet med fransk elegance og spænder over operaer, kantater og religiøse værker. "In amor chi vuol ardir" betyder "I kærlighed kræves mod" og er en passioneret kantate, der skildrer kærlighedens risici og intense følelser gennem et udtryksfuldt barokmusikalsk sprog.

Nocturne (1893), Tekla Griebel Wandall / Gabriel Peignot

Tekla Griebel Wandall (1866–1940) var en dansk komponist, pianist og musikpædagog, hvis værker spænder over opera, ballet og vokalmusik. Nocturne (Le Rossignol) er en senromantisk sang for sopran og klaver, inspireret af nattergalens sang. Med ekspressive melodier og rige harmonier afspejler værket hendes forkærlighed for naturtemaer og følelsesmættede udtryk – en sand perle inden for romantisk vokalmusik.

  --------

Digte & breve

First Fig & Second Fig, Edna St. Vincent Millay
For hver begyndelse, Tove Ditlevsen
Brev til Tekla G. Wandall, Edvard Grieg
Diverse oversættelser af teksterne fra programmets sange.

  --------

Via Artis Konsort:
Christina Majbom Jelling Holm, Sang & Percussion
Tine Maj Kofoed Antonsen, Klarinet, basklarinet & Xalumo
Poul Udbye Pock-Steen, cembalo & organetto

Find os på de sociale medier:

Via Artis Konsort Mastodonprofil: @viaartis@ballhaus.community
Via Artis Konsorts hjemmeside: http://www.musica.nu
Facebook: https://www.facebook.com/viaartiskonsort
Instagram: @viaartiskonsort

Læs flere artikler

Nyere
H.C. Andersen - AI og slaveri
Ældre
Man finder det passende
Profile picture for user admin1929
admin1929
3

min at læse

A- A+
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

Få del i nyhederne så snart de opstår

Vi sender et nyhedsbrev, når der sker noget spændende. Tilmeld nyhedsbrevet og få tips og nyheder direkte i din indboks.

Følg os!

Du kan også finde os på:

  • mastodon
  • facebook-f
  • twitter
  • flickr

Følg med!

  • Koncerter
  • Musicking
  • Musikdramatik
  • Site responsive events
  • Projekt Showcases

Om Ballhaus

  • Bestyrelse
  • Blog
  • Kontakt os
Naturopera - Via Artis Konsort - Skovsgård Gods
Naturopera - forårsæson 2025
02 May, 2025
H.C. Andersen i Tanger et ai-generet billede
H.C. Andersen - AI og slaveri
05 Apr, 2025
Mestiza with a guitar - Via Artis Konsort
Via Artis - Via Feminae, online program
30 Mar, 2025
Copyright © 2021 Dark+

Footer menu

  • Privacy
  • Terms and conditions
  • Kontakt
BALLHAUS
Et virtuelt musikfælleskab
  • Home
    • News - Default
    • News - Focus
    • News - Card
  • Archive
  • Posts
    • Posts - 2 Columns
    • Posts - 3 Columns
    • Posts - List
    • Posts - Metro Tiles
  • Services
    • Services - 2 Columns
    • Services - 3 Columns
    • Services - 4 Columns
    • Services - Isotope
    • Services - List
    • Services - Metro Tiles
  • Products
    • Products - 2 Columns
    • Products - 3 Columns
    • Products - Isotope
    • Products - List
    • Products - Metro Tiles
  • About
    • Features
      • Showcases
        • Showcases - 2 Columns
        • Showcases - 3 Columns
        • Showcases - 4 Columns
        • Showcases - Isotope
        • Showcases - List
        • Showcases - Metro Tiles
      • Style
        • Style guide
        • Background Colors
        • Shortcodes
      • Testimonials
        • Testimonials - 3 Columns 1
        • Testimonials - 3 Columns 2
        • Testimonials - List
        • Testimonials - Masonry
      • Reusable Blocks
      • Contact
      • Slideshow - Boxed Width
      • Slideshow - Full Width
      • Slideshow - Fullscreen
    • Blog
      • Blog - 2 Columns
      • Blog - 3 Columns
      • Blog - List
      • Blog - Metro Tiles
    • Leadership & Management
      • Leadership & Management
      • Leadership & Management Masonry
    • Photo Albums
      • Photo Albums - 3 Columns
      • Photo Albums - Isotope
      • Photo Albums - List
      • Photo Albums - Metro Tiles
Clear keys input element