'Solens spejl' hylder en række sanselige digte som H.C. Andersen skrev på en rejse til Spanien i 1862.
'Solens spejl' er en samling Art Songs, der kombinerer forskellige kulturelle referencer og skaber en fusion mellem dansk og spansk kultur. Musikken i "Solens spejl" er en unik sammensmeltning af forskellige genrer og stilarter; Kompositioner og arrangementer kombinerer elementer af europæisk senromantik og tidlig flamencomusik med moderne eksperimenterende kompositioner. Resultatet er et lydunivers der bygger bro mellem forskellige tider, steder og kunstneriske udtryk.
LA AUSENCIA Y LA TEMPESTAD
Den sammensatte titel betyder oversat: Savnet og stormen. Bag denne lidt mystiske titel gemmer der sig to stykker musik: L'absence komponeret af Pauline Viardot-García i 1850 og La Tempestad komponeret af Poul Udbye Pock-Steen i 2020
Hvem var Pauline Viardot-García?
Pauline Viardot-Garcia var en talentfuld sopran, pianist og komponist, datter af den berømte spanske baryton Manuel García, der havde slået sig ned i Paris i begyndelsen den 19. århundrede.
Pauline Viardot-Garcia forbindelse til Hans Christian Andersen går gennem den svenske sopran Jenny Lind. Den svenske nattergal, som hun blev kaldt, havde omkring 1831 alvorlige problemer med en overbrugt stemme, og søgte hjælp hos Pauline Viardot-García's ældre bror, også navngivet Manuel García efter faderen, og som på det tidspunkt var en internationalt anderkendt sangpædagog. Jenny Lind blev i Paris to år, og de to jævnaldrende kvinder veje krydsedes flere gange i løbet af deres ofte rivaliserende karriereforløb.
L'ABSENCE
L'absence eller på spansk La Ausencia. Satsen er komponeret i 1850 og bygger på en tidlig spansk flamencogenre 'La Caña'. Teksten er også traditionel spansk og har blot fået en oversættelse til fransk. Viardot-García var meget bevidst om sine spanske rødder og brugte ofte spansk populærmusik i sine kompositioner.
The Andersen connection
H.C. Andersen forelsker sig i Jenny Lind allerede i 1843 da han hører hende synge i Det Kongelige Teater. Andersens uforløste kærlighed til den svenske sopran er almindelig kendt og der er skrevet mange bøger og artikler om den. Hvorvidt Andersens kendskab til Pauline Viardot-García skyldes en kontakt gennem Jenny Lind er svært at sige; De tilhørte alle tre datidens europæiske kulturelite.
Men vi ved fra Andersens dagbøger, at han besøger Pauline Viardot-Garcia i Paris på vej hjem fra rejsen til Spanien.
LA TEMPESTAD
Instrumentalstykket 'La tempestad' er inspireret af en stormflod der raserede Barcelona den 15. september 1862, netop som Andersen var indlogeret på Hotel Oriente i byen.
Poul Udbye Pock-Steen var fascineret af forbindelsen mellem H.C. Andersens spaniensrejse, Jenny Lind og Pauline Viardot-García og besluttede at inkludere Viardots stykke L'absence i den planlagte sang-cyklus 'Solens spejl'. Stykket optræder i en genkendelig, men om-arrangeret version og er sat sammen med Pock-Steens stykke eget afsnit 'La tempestad'.
La ausencia y la tempestad kan høres her i en liveoptagelse med ensemblet Via Artis Konsort fra Nyvangskirken, Kalundborg: