Det eksotiske Spanien
H.C. Andersen foretog sin første rejse til Spanien i 1862 i en fremskreden alder af 57 år. Det var dengang, logistisk set, langt fra nogen let rejse, og Andersen kendte kun få spanske gloser. At han foretog rejsen på trods, vidner om kolossal nysgerrighed på verden og andre menneskers levevis. Det man i dag ville kalde for udsyn. Det skal i parentes bemærkes, at Andersen foretog rejsen blot 2 år før det fatale år 1864, med den følgende nationale mentale diskurs udtrykt i 'hvad udad tabes skal indad vindes'. Lige præcis det modsatte!
Kunsten og folkemusikken
Andersen besøgte Spanien på et tidspunkt, hvor de første offentlige flamencooptrædender fandt sted. Overalt i Europa var komponister og musikologer var begyndt at interessere sig for folke- og populærmusikken, og mange komponister fandt en fascination i den tidlige flamenco, blandt andre den spanske komponist Eduardo Ocón (1834-1901). Ocón udgav i sidste halvdel af 1800-tallet en række hæfter og noder med sange og guitarmusik, som han indsamlede i landområderne i Andalusien.
I Danmark arbejdede den danske komponist Andreas Peter Berggreen (1801–1880) på tilsvarende vis med indsamling af dansk folkemusik, som blev udgivet i årene fra 1846 og frem.
Soledad Nórdica – en sammensmeltning
Den spanske og danske folkemusik er forskellig. Men ikke så langt fra hinanden, som man skulle tro. Et eksempel på det er Soledad Nórdica. Teksten og rytmen i Soledad Nórdica er baseret på de populære flamenco traditioner, som Eduardo Ocón dokumenterede. Men melodien henter samtidig inspiration i en række danske folkemelodier fra Berggreens store samling 'Folkesange og melodier' fra 1842. Melodiens start med et kvartspring og en 'fornemmelse' af kirketonalitet' er eksempelvis typisk for dansk folkemusik i perioden.
På den måde mødes spansk og dansk kultur anno 1862 i en sang, der hverken er spansk eller dansk, men snarere begge dele. Kulturforskelle udstilles og forbindes, helt i tråd med tonen i Andersens sensuelle digte fra rejsen til Spanien.
Sangen kan høres her i en live-optagelse fra Nyvangskirken, Kalundborg
Videoen starter med en spansk en temperamentsfuld spansk seguidilla. Hvis man ønsker at gå direkte til Soledad Nórdica, kan man gå til minut 3:26.
Man kan også følge noderne til satsen.
-----------
SOLENS SPEJL WIKI
Solens spejl er ”klassisk verdensmusik” for kammerensemble med tekster primært baseret på en række undervurderede quasi-sensuelle digte af H.C. Andersen og musik af forskellige komponister. Musikken er komponeret og arrangeret for en usædvanlig sammensætning af instrumenter: piano, marimba, håndperkussion, romantisk guitar, tidlig flamencoguitar, klarinet, gaita (spansk folkemusikinstrument) og og kontrabas. Sangene synges af tre klassiske sangere, hvoraf den ene benytter sangteknikker hentet fra verdensmusikken. Dertil kommer en række soundscapes, dvs. bearbejdede reallyde, der blander sig med instrumenterne.